Alpha Industries - lata doświadczenia opakowane w innowacje

2016-08-02
Z wojskowych szeregów trafiły na ulice LA, a z nich wprost na okładki modowych magazynów. Oto historia firmy, która dzięki dbałości o jakość produktów, zaistniała na rynku i podbiła serca całego świata.

Wszystko zaczyna się w 1957 roku w mieście Knoxville w Stanie Texas w USA, gdzie Samuel Gelber i Robert Lane postanawili założyć firmę Dobbs Industries, aby rozpocząć produkcję odzieży na zlecenie amerykańskiej armii. Jako podwykonawcy rozpoczęli produkcję na zlecenie Departamentu Obrony. Pierwszymi produktami były kurtki lotnicze MA-1, parki N-2B oraz prochowce dla żołnierzy. Jakość materiałów oraz technologia szycia została doceniona i już rok później firma podpisała stały kontrakt na produkcję odzieży wojskowej.


Kurtka MA-1 Dobbs Industries

Pomimo ogromnego sukcesu w 1959 roku pojawił się kryzys. Lane, jeden z założycieli firmy, wszedł w zatarg z władzami federalnymi, a firma została zawieszona w pracach dla armii. Samuel Gelber, postanawia podjąć zdecydowane kroki. Odszedł z firmy Dobbs i założył swój własny biznes, Alpha Industries, Inc.


Samuel Gelber wraz z żoną

Aby ponowni rozkręcić biznes, Gelber poprosił o pomoc Hermana ?Breezy? Wynn?a. Fabrykę ponownie przeniesiono do Knoxville i na nowo rozpoczęto współpracę z amerykańskim rządem. Już miesiąc po założeniu nowej spółki podpisano pierwszy kontrakt z wojskiem na produkcję kurtek. Chwilę później rozszerzono produkcję o parkę N-3B, która niedługo później stała się flagowym produktem.


Parka N-3B

Kolejne lata firmy stały pod znakiem ciągłego rozwoju i zwiększania produkcji. Od 1960 roku Alpha Industries stała się jedną z największych fabryk produkującą dla sił zbrojnych. Alpha Industries miała na rynku świetną renomę i znana była z takich modeli jak: kurtka lotnicza MA-1 i L-2B oraz parka N-2B. Były one używane nie tylko przez siły powietrzne, ale także przez piechotę i marynarkę. Dodatkowo, okazało się, że kurtki cieszyły się ogromnym powodzeniem nie tylko w armii. Po zakończonej służbie piloci mogli je zatrzymać i użytkować w cywilu, co spopularyzowało je wśród zwykłych obywateli. 1970 rok oznaczał przełom dla marki. Gelber postanowił wprowadzić swój produkt na rynek komercyjny, w celu zapewnienia swoim pracownikom stałego dochodu.

Oryginalna metka z lat 80

W przeciwieństwie do swojej konkurencji Alpha produkowała dokładnie identyczne kurtki dla armii, jak i na rynek masowy. Wykonywano je z tych samych materiałów, trzymając się wszelkich standardów wymaganych przez wojsko. Jedyną zmianą jaką wprowadzono było dodanie dwóch wariantów kolorystycznych: czarnego i navy dla modeli MA-1 oraz L-2B. Aby pomóc działowi pakowania w szybkim odróżnieniu kurtek przeznaczonych dla armii, od tych na sprzedaż, zaczęto dodawać trzy równoległe paski do odznaczeń handlowych. Ten niewielki element z czasem staje się znakiem identyfikacyjnym marki.

W 1982 roku, w wieku 67 lat zmarł Samuel Gelber, a firmę przejęła jego najbliższa rodzina. Nowy zarząd, korzystając z rosnącej pozycji marki, postanawia znacznie rozszerzyć sprzedaż na rynek komercyjny i budować wizerunek w oparciu o logo z trzema poziomymi paskami (które pojawiło się dość przypadkowo w 1960 roku). W tym celu w 1984 wypuszczony zostaje pierwszy katalog zawierający czołowe produkty firmy: MA-1, L-2B, parka N2-B i płaszcz M-65.


Pierwszy katalog marki

Po około 30 latach funkcjonowania, w 1988 roku wprowadzono oficjalne logo. Nazwa firmy została umiesczona na trzech, charakterystycznych już, poziomych paskach. Znak towarowy raz pierwszy pojawił się na okładce drugiego katalogu, który rozszerzono o specjalistyczne produkty dla armii. W 1992 roku Alpha przeszła rebranding, a logotyp zamieniony został  na ?Flying A?, które stanowiło odniesienie do militarnej historii marki.


Logotyp z 1988 roku


Logotyp z lat 80 oraz Flying A

W latach 90 kurtki Alpha Industries były pożądanym produktem, nie tylko ze względu na walory użytkowe, ale także z powodu swojej obecności w kulturze popularnej i miejskim stylu. Choć firma miała już wyrobioną renomę i reklama na dobrą sprawę nie była jej potrzebna, to w 1994 roku marka rozszerzyła swe działania marketingowe, wydając pierwszą drukowana reklamę. Co ciekawe, w USA pojawiła się ona zarówno w magazynach wojskowych, jak i lifestylowych.

Alpha Industries stała się dobrze znaną marką na całym świecie i rozpoczęła współpracę z kluczowymi dystrybutorami w wielu krajach. Pierwszym z nich była Japonia, gdzie amerykańskie produkty były od lat bardzo wysoko cenione. Niedługo później rozpoczęto współpracę z Niemcami, co pozwoliło na rozszerzenie działalności na europejskim rynku.

Oprócz ekspansji zagranicznej, firma rozwijała się zgodnie z duchem czasu. Aby być zawsze na czasie w 1997 roku stworzono pierwszą stronę internetową, dzięki której konsumenci mogli, nie tylko obejrzeć produkty z kolekcji firmy, ale także dowiedzieć się więcej o ich historii, a także o historii całej firmy. Co więcej, odwiedzający mogli poprzez email zamówić wybrany model wprost z fabryki w Knoxville.


Pierwsza strona internetowa Alpha Industries

Na początku XXI wieku militarne kurtki wciąż zyskiwały na popularności. Duży udział w tym trendzie miała właśnie Alpha Industries, która stworzyła udane kolaboracje z takimi markami jak Palladium, Stussy czy K1X. Dodatkowo, w 2009 roku, z okazji 50 rocznicy istnienia firmy, stworzono pamiątkową kurtkę, opublikowano książkę z historią firmy oraz podjęto współpracę z artystą Brianem Wood?em w celu wyprodukowania serii MA-1.


Kolaboracja Stussy x Alpha Industries

Rok 2010 to ponownie czas innowacji. Tym razem unowocześniono kultową parkę N-3B. Bazując na klasycznym kroju zmieniono materiał i wypełnienie na lżejsze. ?Odchudzona? parka szybko podbiła serca konsumentów na całym świecie.Z okazji 55 rocznicy w 2014 roku, marka ponownie wypuszcza na rynek specjalną serie kurtek. Tym razem są to modele B-15, N-3B oraz skórzany bomber G-1. Każda z nich ozdobiona została unikatową wszywką zaprojektowaną specjalnie na tę okazję.


Naszywka z okazji 55-lecia marki

W  2015 roku w Alpha Industries stał pod znakiem rocznic i współpracy. Pierwszą z nich był chiński rok kozy. Z tej okazji marka wyprodukowała limitowaną kolekcję inspirowaną chińskim zodiakiem, rozdając ją jedynie swoim międzynarodowym partnerom. W tym roku, po wielu latach planowania, marka połączyła swoje siły z kultowym Benem Shermanem. Rezultatem współpracy była trzyczęściowa kolekcja, łącząca klasyczną kurtę MA-1 z wzorami z linii Shermana. Co więcej, 50 rocznicę obchodził płaszcz M-65. Z tek okazji doczekaliśmy się specjalnej kolekcji inspirowanej tą ikoną. W jej  skład wchodziła limitowana wersja płaszcza oraz 3 militarne torby stworzone przy współpracy z Manhattan Portage. Dodatkowo, stworzono udaną kolaborację wielkiego trio UNDEFFEATED x Alpha x Burton. Owocem ich współpracy była kolekcja, która łączyła w sobie miejski styl, sport i militarną estetykę.


Kolekcja z okazji roku kozy

Kultowe kurtki z wojska na ulicę po raz pierwszy trafiły w latach ?70 i w ciągu dziesięciu lat stały się pożądanym produktem w świecie mody! W latach ?80 pokochały je gwiazdy Hollywood, a styl szybko rozprzestrzenił się poza granice kraju. Obecnie są już klasykiem, a ich popularność nie słabnie od lat. Noszą je wielkie gwiazdy kina, celebryci, raperzy, jak i miłośnicy streetwearu.

Fanami militarnego stylu są między innymi Eminem, Jay-Z,  Beyonce, David Beckham, Leonadro DiCaprio, John Travolta, Cher czy Kanye West. Ten ostatni zamówił nawet serię 100 produktów Alpha Industries w celu wykonania oficjalnej kurtki Yeezus Tour. Według portalu Highsnobiety m.in. ten fakt wpłynął na 30% wzrost sprzedaży, który firma zanotowała w 2015 roku. Militarne wzory marki pojawiły się również w wielu produkcjach filmowych. Nosili je Robert De Niro w ?Taxi Driver? czy Sylwester Stallone w ?Rambo?. Dodatkowo, na potrzeby serialu ?The 100? zostały one specjalnie zaprojektowane, by wyglądać jakby przeszły apokalipsę!


Kadr z filmu Taxi Driver

Bez wątpienia Alpha Industries to obecnie jeden z najważniejszych brandów w świecie mody ulicznej. Inspiruje inne marki, wciąż wprowadza innowacje do swoich produktów oraz pokazuje, że militarny styl jest integralną częścią kultury miejskiej. W Veteran Shop&Gallery znajdziecie najważniejsze produkty amerykańskiej firmy. Kup je już teraz!
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies . Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij