HUF x Felix the Cat

2018-05-09
HUF x Felix the CatKalifornijski skateboardowo-lifestylowy brand od zawsze zaskakiwał interesującymi wyborami kolaboracyjnymi. Tym razem nie było inaczej. Wybór ponownie padł na kreskówkową postać z głębokich czeluści amerykańskiej popkultury. Trochę zapomniany, acz niezmiennie legendarny, czarny kot o imieniu Felix. Symbol niemych filmów animowanych lat 20.


Zadebiutował na dużym ekranie w 1919 roku, w krótkim filmie zatytułowanym “Feline Follies”. Film okazał się sukcesem, który zapoczątkował długą, ale mocno nierówną karierę. Odnośnie samego imienia, jak i głównego twórcy, trwają po dzień dzisiejszy spory. Aby nie wdawać się zanadto w szczegóły powiedzmy jedynie, że Felix ma nawiązywać do dwóch określeń pochodzących z hiszpańskiego “felis” czyli kot oraz “feliz” - szczęście, zaś  autorami pozostają Pat Sullivan oraz Otto Messmer.


Zgrabne wykonanie, nadzwyczajna jak na tamte czasy animacja, a także ciekawa postać przyciągały odbiorców. Poza filmami, Feliksa można było oglądać także w wersji papierowej, w krótkich, kilku częściowych opowieściach, w formie znanych wszystkim pasków. Dodajmy do tego szeroką dystrybucję i zgrabną promocję, a otrzymamy przepis na sukces. Odbiorcy byli zachwyceni, podobnie jak krytycy (na jego temat wypowiadł się również  Aldous Huxley), którzy uznawali kota za idealny obraz dziecięcej wyobraźni i specyficznego, fantastycznego patrzenia na świat. Jednocześnie dostrzeżono specyficzną dojrzałość postaci wyrażoną chociażby charakterystycznym chodem - ręce za plecami, lekko pochylona postawa z głębokim zamyśleniem wypisanym na twarzy. Interesującym zabiegiem wydaje się umieszczenie go w kontekście politycznym czy historycznym. Poruszano tematy prohibicji, związków zawodowych, etnicznych stereotypów, a także rewolucji w Rosji. Szeroka tematyka, jak na bohatera kreskówek :))))


Sukces Felixa wyszedł daleko poza kinematografie i komiks. Produkowano zabawki z jego podobizną, nagrywano utwory muzyczne. Stał się maskotką salonu Chevroleta, zespołu New York Yankees, a także pojawił się na ogonie bombowców biorących udział w drugiej wojnie światowej. Felix stał się ikoną popkultury o międzynarodowej rozpoznawalności.


Niestety, odejście do niemych filmów i pojawienie się, o ironio, słynnej Myszy, przesunęło naszego bohatera na drugi plan. Dopiero lata 50. zmiana wydawcy, zmiana konwencji. Subtelne unowocześnienie, któremu towarzyszyły poważniejsze zmiany. Zmodyfikowano postać nadając jej bardziej pociągłą budowę, dodano nowych bohaterów oraz słynną “magiczną torbę”, która mogła zmienić się w dowolny przedmiot zgodnie z wolą bohatera. To wszystko raz jeszcze przywróciło popkulturowy fenomen do łask odbiorców.


HUF składa temu hołd, łącząc klasykę z ulicznym klimatem. Swój niepodrabialny styl z klimatem i motywami typowymi dla czasów świetności animacji. Początki kariery Felixa z jego triumfalnym powrotem. To wszystko umiejscowione na kultowych i najbardziej rozpoznawalnych produktach/motywach kalifornijskiej marki. W kolekcji znajdziemy koszulki zarówno z krótkim, jak i długim rękawem, bluzy oraz czapki w różnych wariacjach kolorystycznych.  Wszystko oczywiście z grafiką kota Felixa.

                   
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel