Historia Carhartt w pigułce

2016-05-30

Markę Carhartt zna każdy kto choć pobieżnie interesuje się modą uliczną. Marka ma na swoim koncie wiele klasyków, które ubierają wszyscy: od gimnazjalistów po pracowników korporacji, którzy w młodości romansowali z kulturą uliczną. Jednak nie wiele osób wie, że ten brand to kawał historii nie tylko streetwearu, ale także całego przemysłu odzieżowego.


Wszystko zaczęło się w 1889 roku i potoczyło się dokładnie tak jak refren jednego z popularnych kawałków Drake?a - Started From The Bottom. Hamilton Carhartt zakupił dwie maszyny do szycia, zatrudnił pięciu pracowników i zajął się wykonywaniem odzieży roboczej. Coś jednak poszło nie tak i ubrania nie sprzedawały się na tyle dobrze, jak prognozował założyciel. Wtedy, zdecydował się na krok, który można nazwać czymś w rodzaju badania marketingowego z wykorzystaniem najprostszej na świecie metodologii - zadania jednego prostego pytania przedstawicielom grupy docelowej, czyli pracownikom koleji. Brzmiało ono: ?czego potrzebujecie??. Odpowiedzi były na tyle trafne, że wypracowane na ich podstawie rozwiązania przyniosły marce ogromny sukces - na początku XX wieku większość amerykańskich robotników ubierała się w ubrania wyprodukowane przez Hamiltona Carhartta.


Carhartt Vintage


Za powodzeniem ubrań przyszedł również profit finansowy. Co ciekawe, był on na tyle duży, że w 1911 roku powstało Carhartt Automobile Corporation zajmujące się? produkcją samochodów. Ogromne ambicje spotkały się jednak z twardymi realiami startującego dopiero rynku aut, czego konsekwencją było zamknięcie C.A.C po dwóch latach. Jednak marka prodkująca ubrania w dalszym ciągu odnosiła znaczące sukcesy takie jak wykorzystanie materiałów stworzonych przez Hamiltona Carhartta w prodkucji mundurów dla żołnierzy amerykańskich w czasie I wojny światowej czy wprowadzenie w 1923 legendarnej kurtki Chore Coat.


Carhartt Vintage


Po kryzysie spowodowanym załamaniem na amerykańskiej giełdzie w 1929 roku, marka była bliska upadku, jednak w wyniku uporu właścicieli kontynuowała swoją działalność, a nawet udawało jej się wprowadzać kolejne rewolucyjne produkty na rynek. Co ciekawe, Hamilton Carhartt nawet w obliczu fatalnej sytuacji na rynku stał murem za swoimi pracownikami i nie zdecydował się na odebranie im żadnych przywilejów, co w porównaniu do innych firm działających w tym czasie na terenie Stanów Zjednoczonych jest godne pochwały. Po śmierci założyciela jego biznes przejął syn, a następnie mąż wnuczki. To właśnie ten ostatni odpowiada za wprowadzenie zmian, które pozwoliły brandowi na dalszy rozwój oraz wprowadzenie ikonicznych produktów takich jak zaprezentowana w 1976 roku kurtka z kapturem pod nazwą Duck Active Jacket, która do dnia dzisiejszego pozostaje najlepiej sprzedającą się kurtką Carhartta.


W latach 70 i 80 marka staje się jednym z symboli kontrkultury. Wtedy ubierali ją przedstawiciele subkultur związanych z muzyką punk, grunge oraz hip hop. Brand stał się widoczny w teledyskach hip hopowych oraz na zdjęciach raportażowych poświęconych narodziną nowych ruchów społecznych na ulicach Nowego Jorku. Dzięki temu coraz szersze grono konsumentów interesowało się Carharttem i stawał się on coraz bardziej modny i pożądany nie tylko przez zbuntowaną młodzież manifestującą głośno swoje poglądy. Wynikiem tego przebiegu zdarzeń było stworzenie na początku lat 90 linii Work In Progress, dzięki której asortyment brandu stał się dostępny w Europie oraz Azji. Szybko stał sie popularny wśród skate?ów, artystów street art?owych, writer?ów graffiti oraz wszystkich tych, którym bliskie były wartości takie jak niezależność, sprzeciw wobec ogólnie przyjętych zasad, potrzeba ekspresji, a także zamiłowanie do ubrań, które miały w sobie coś więcej niż tylko materiał, nitki i suwaki.



W 1997 roku po raz pierwszy zdecydowano się na wprowadzenie linii produktów specjalnie na rynek europejski. Tradycyjne kroje robocze zostały zreinterpretowane i dostosowane do wymagań życia w mieście oraz trendów panujących w modzie i kulturze ulicznej. Oczywiście ubrania marki dalej pozostały wierne świetnej jakości oraz doskonałej wygodzie, co cechowało asortyment Carhartta od początku istnienia.


Carhartt Vintage


W poprzednim roku marka obchodziła 25 lecie istnienia linii Work In Progress. Z tej okazji powstała specjalna kolekcja podsumowująca najbardziej ikoniczne modele wyprodukowane w tym czasie. W trakcie całej swojej działalności Carhartt przysłużył się zarówno rozwojowi rynku odzieżowego, jak i wprowadził nową jakość do mody ulicznej. Ten brand śmiało można nazwać ikoną streetwear?u, która wyznaczyła jego kierunek i stała się inspiracji dla setek projektantów i innych marek z całego świata. W Polsce, w porównaniu do reszty Europy, Carhartt pojawił się w oficjalnej sprzedaży stosunkowo późno. Jednym ze sklepów, które najdłużej posiadają go w swoim asortymencie jest Veteran Shop&Gallery, w którym znajdują się najlepsze, starannie wyselekcjonowane pozycje z każdej kolekcji marki.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies . Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij