Krótka historia kolaboracji VANS x WTAPS

2016-08-24
Każda kolekcja stworzona przez te dwa ikoniczne brandy kończy się ogromnym sukcesem, a zaprojektowane modele są jednymi z najbardziej pożądanych butów na świecie, dlatego przedstawiamy Wam krótką historię WTAPS oraz współpracy marki z Vansem.

Marka Vans na polskim rynku dostępna jest już od ładnych kilkunastu lat, wszyscy ją dobrze znamy i cenimy, zatem nie potrzebuje dodatkowej prezentacji. Co do brandu WTAPS, sprawa ma się nieco inaczej, gdyż nie jest zbyt popularny w naszym rodzimym kraju ani nigdy nie był dostępny w oficjalnej sprzedaży na terenie Polski. Aby docenić jednak wpływ, jaki na rynek maja kolaboracje obu marek, warto zapoznać się z drugą z nich.

Historia WTAPS rozpoczyna się w 1993 roku, w którym to Tetsu Naishiyama, lepiej znany jako TET, założył swoją pierwszą markę ? FPAR ? Forty Percents Against Rights.?. Jego pierwsze dziecko było skupione nie tylko na odzieży, ale również na innych aspektach, które można określić jako kreatywne. FRAP od początku swojej działalności mocno odnosił się do sytuacji politycznej. Jak mówi TET, w projekcie nie chodziło o anarchię ale o anarchizm, czyli o to, jak ludzie w przeszłości byli ?przeciwko polityce?, jak odbijało się to w mediach oraz jak komunikowali się w mediach masowych.


Kilka lat później, w 1996 roku TET postanowił skupić swą uwagę na modzie. Nie chcąc przy tym zmieniać charakteru dotychczasowej marki, postanowił powołać do życia swój kolejny projekt -  WTAPS. Nazwa wywodzi się od militarnego określenia i oznacza ?drugi strzał zawsze kończy sprawę?. Fundamentalną dewizą, która przyświeca Tetsu o początku projektu brzmi ?Umieszczając rzeczy tam gdzie być powinny?. Stanowi to dla niego podstawę designu. Jak podkreśla, jest to dla niego kwestia intuicji. Przy projektowaniu każdej kolekcji, gdy szuka motywacji do stworzenia nowych krojów, zawsze powraca do początków, do fundamentów, z których wyrosła cała idea. Jest to jego punkt startowy w tworzeniu mody.


Co więcej, TET kieruje się dwoma podstawowymi zasadami. Pierwszą z nich jest odniesienie do Miya-Daiku - historycznej grupy stolarzy, którzy podczas wytwarzania swoich wyrobów wykorzystywali każdy kawałek drewna, tak aby nic się nie zmarnowało. Według ich maksym drzewa nie muszą być perfekcyjne oraz mogą posiadać skazy, lecz sposób w jaki są zbudowane, czyni je oryginalnymi, niepowtarzalnymi, nadając im osobliwe piękno i estetykę. Tetsu przyjął, że nie należy patrzeć na niedoskonałości jako na defekty, lecz jako możliwości, które nadają czemuś oryginalności i można wykorzystać je w tworzeniu, wydobywając ich charakter.Natomiast drugą zasadą są reguły oraz nauki płynące z taoizmu.


Dorobek artysty nie kończy się jednak na dwóch autorskich markach. Podjął on również wiele innych projektów, tworząc od lat dla A Bathing Ape (BAPE) oraz wielu innych, słynnych japońskich marek związanych z kulturą uliczną. WTAPS jako brand znane jest także ze swojej współpracy z wieloma legendami na scenie streetwearu jak Supreme, Stutssy oraz Vans.


Z okazji okrągłych rocznic założenia obydwu brandów- 20-tych urodzin WTAPS oraz 50-tych Vans, marki po raz kolejny podjęły współpracę. W tym miejscu warto więc wspomnieć nieco o ich wspólnej historii i przytoczyć kilka kultowych projektów.

Jedna z pierwszych kolaboracji pomiędzy markami miała miejsce w 2006 roku. Kolekcja składała się z dwóch modeli: SK8-HI i Authentic. Pierwsze z nich na płóciennej części cholewki nadrukowany miały motyw ?Bones & pentagram?. Zewnętrzną stronę buta pokrywały kości, wewnętrzną pentagramy. Model Authentic pojawił się w trójkolorowej wersji, a jego cholewka pokryta była motywem ?Wings Pack?. Co więcej, modele z tej kolekcji miały nadrukowane charakterystyczne skrzydła na sznurówkach. Białe sneakersy z printem skrzydełek uznane są za jedne z najrzadszych i najbardziej pożądanych butów świata.


W 2007 roku pojawiła się kolejna owocna kolaboracja brandów. Tym razem print ?crossbones? pojawił się na modelu Chukka. Proste kolory oraz płócienna cholewka w całości pokryta kośćmi, w połączeniu z kultowymi butami uwielbianymi przez skaterów były strzałem w dziesiątkę.  Kolejnym elementem był ?Devil Pack?. Wzór pojawił się zarówno na modelu Era, jak i Sk8-Hi i podobnie jak ?Wings Pack? cieszy się ogromną popularnością wśród kolekcjonerów z całego świata.


W 2010 roku współpraca zaowocowała powstaniem 4 par butów- dwóch Sk8-Mid i dwóch Authentic. Pierwszy model wykorzystuje motyw pajęczyn przedstawionych na zamszowych cholewkach. Charakterystyczny jest także napis na pasku z boku buta. Drugi model to skórzane krótkie sneakersy, z żółtą lamówką wokół buta, które nieco przypominają buty Dr. Martens. Rok 2011 to powrót kultowych kości, powtórzonych na modelach Chukka, Sk8-Hi i Era. Tym razem w głębokich odcieniach bordo.


Dwa lata później Vans i WTAPS przedstawiło nową kolekcję, w której do pojawiających się już Sk8-Hi i Chukka dołączyły także Slip On. Inspiracją były militarne i morskie akcenty.


Rok temu pojawiła się kolejna genialna kolekcja. Tym razem Vans i WTAPS postawiło na 3 kultowe modele OG Era LX, OG Style 36 LX, które były pierwowzorem modelu Old Scholl, oraz OG Sk8-Hi LX.Model Era to połączenie białej cholewki buta z kolorową podeszwą w trzech wersjach kolorystycznych: czerwonej, zielonej i niebieskiej. Każda para posiada także kontrastującą z bielą metkę wszytą na języku oraz logo WTAPS z lewej strony buta. Cechą charakterystyczną jest także biały znaczek na pięcie  logo w kolorze gumy. OG Style 36 LX zostały zaprojektowane w całości w jednym z trzech kolorów.  Czarna, granatowa i bordowa cholewka wykonano z wysokiej jakości skóry, podobnie jak charakterystyczne dla tego modelu paski z boku buta nazywane ?jazz stripe?. Podeszwa, jak i wszywki na języku oraz z boku buta również są w tym samym kolorze. Trzecim modelem z kolekcji jest Sk8-Hi. Ten model pojawił się w dwóch wersjach kolorystycznych, czarnej oraz czarno-szarej. Cholewka buta w pełni wykonana jest ze skóry oraz zawiera charakterystyczną strukturę ?elephant print?. Podobnie jak poprzednie modele, ten również obrandowany został metką oraz flagą z napisem WTAPS.


Na rok 2016 przypada 20 rocznica WTAPS oraz 50 rocznica Vans. Ten fortunny splot zdarzeń nie mógł przejść bez echa. Aby uczcić dorobek obu firm oraz lata udanych kolaboracji, marki podjęły kolejną współpracę, o której możesz przeczytać tu .


Historia marki WTAPS jak i jej założyciela TETsu jest dowodem na to, że sumiennie podążając wyznaczoną ścieżką, można stworzyć brand ceniony na całym świecie, nie musząc przy tym rezygnować ze swoich poglądów.



Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies . Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij