Podsumowanie roku 2016 - Veteran Friends&Family

2017-01-02
Podsumowanie roku 2016 - Veteran Friends&FamilySpośród grona przyjaciół naszego sklepu wybraliśmy dla Was 5 osób, które przygotowały własne podsumowanie roku. Wśród nich znajdziecie ludzi, którzy mają realny wpływ na modę miejską w naszym kraju i doskonale orientują się w tematyce kultury miejskiej. Zapraszamy do lektury!


1. Paula Szymczyk - specjalistka komunikacji marek - Tailor Made PR 

                   


1. Najlepsza regularna kolekcja (global)
 
W tym roku zauważalny był powrót do estetyki lat 90’-00’ oraz inspiracje trendami z tego okresu. Początkowo wzbraniałam się przed tym, ciągle mając w pamięci te najgorsze „najntisowe hity”, jednak z czasem nabrałam przekonania do propozycji lekko do nich nawiązujących. Szczególnie podobała mi się kolekcja sportowego brandu Champion - bluzy o charakterystycznym kroju i kolorystyce, baseballowe bombery, sukienki z golfem czy dresowe cardigany. Z jednej strony 90’-00’, ale w subtelny i nowoczesny sposób. Plus - dobra jakość produktów. Kolejny plus - świetne kolaboracje.



2. Najlepsza regularna kolekcja (Polska)
 
Przyznam, że to było najtrudniejsze pytanie z serii, ponieważ chciałam się tutaj skupić wyłącznie na damskiej kolekcji (w streetwearowej materii mężczyźni mają generalnie łatwiej i więcej produktów do wyboru). Na uwagę na pewno zasługuje grunge’owa propozycja MISBHV, jednak w mojej ocenie mijający rok wygrały dziewczyny z Femi Pleasure. Szczególnie podobała mi się ich kolekcja na wiosnę/lato - świetne kroje sukienek, połączenia wzorów i kolorów na bluzach, oversize’owe koszulki. Bardzo dziewczęce i uniwersalne. Klasyka podana w ciekawy i niebanalny sposób.



3. Najlepsza kolekcja kolaboracyjna
 
Na pewno nie można przejść obojętnie obok kolekcji PUMA x Rihanna, zainspirowanej punkowo-grunge’owym stylem samej wokalistki. W połączeniu ze sportowym zacięciem marki zyskała wielu zwolenników (głównie wśród kobiet). Muszę również wspomnieć o mocnej kolaboracji adidas Originals x PALACE Skateboarding - estetycznie osadzonej w stylistyce lat 90’-00’, jednak jest ona skierowana głównie do Panów.  



4. Najlepsze wydanie sneakersów
 
Bardzo trudno wskazać jedno konkretne wydanie. Podium zdecydowanie należy do modeli z technologią BOOST, czy to NMD, Ultra BOOST czy też YEEZY. W minionym roku narobiły one bardzo dużo zamieszania. Jedni powiedzą, że rynek odczuwa przesyt NMD czy YEEZY, jednak nie da się ukryć, że przez bardzo długi czas wszystkie sylwetki i kolorystyki (a było ich naprawdę sporo) wyprzedawały się dosłownie w kilka minut.
 
Moje ulubione to
1. NAKED x adidas Consortium Ultra BOOST (piękne pastelowe wydanie z materiałowym cage’m);
2. SNS adidas Consortium Ultra BOOST;
3. BAPE x adidas NMD (wersja olive).



5. Brand roku
 
adidas. Zdecydowany triumfator pod wieloma względami. Przede wszystkim idzie
o technologie takie jak BOOST czy Primeknit, dzięki którym marka jest wciąż o krok przed konkurencją. Swoje innowacyjne podejście prezentuje także za pomocą linii Futurecraft. W jej ramach powstały między innymi buty drukowane w technologii 3D, model ulegający biodegradacji i stworzony z oceanicznych odpadów ekologiczny Ultra BOOST. Ważnym aspektem jest również umiejętność sięgania do swojej historii i dziedzictwa. adidas w odważny sposób odświeża archiwalne projekty i nadaje im unikalnych, oryginalnych kształtów. Prezentuje dobrze znane sylwetki w zupełnie nowych wydaniach, głównie dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technicznym. Wisienką na torcie są ciekawe kolaboracje, jakie miały miejsce w 2016 roku - PALACE Skateboarding, A Bathing Ape, HYKE, mastermind Japan, Pharrell Williams czy Alexander WANG.




6. Osoba roku 
 
Demna Gvasalia, stojący za marką Vetements. Od 2015 roku dyrektor kreatywny domu mody Balenciaga. Dlaczego? Wspólnie z grupą projektantów, Gvasalia - jako Vetements - daje ludziom to, co chcieliby nosić. Nie są to produkty oderwane od rzeczywistości, jak nierzadko bywa z propozycjami od słynnych domów mody. Vetements udowadniają, że tak naprawdę wszystko może być high fashion, nawet żółta koszulka DHL (za 330 dolców!). Tę markę można kochać albo jej nienawidzić, jednak na pewno nie można przejść obok niej obojętnie. Gvasalia jest konsekwentny i odważny w swoich działaniach. Ignoruje przyjęty przez świat mody kalendarz, tym samym sprzeciwiając się sztucznie napędzanym procesom rynkowym. Ubrania Vetements wysyłane są do sklepów zaraz po pokazach. Dodatkowym smaczkiem jest fakt, że Gvasalia przygotowuje swoje kolekcje dla Vetements przy współpracy z innymi brandami. W kolekcji na SS17 pojawiło się aż 18 kolaboracji (m.in. Kawasaki, Levi’s, Carhartt WIP, Comme des Garçons, Reebok, Dr. Martens, Alpha Industries, Eastpak, Champion).



7. Zaskoczenie roku (pozytywne) 
 
Sukces MISBHV połączony z debiutem na nowojorskim tygodniu mody i fakt, że krakowski brand opanował już rynki globalne - kolekcję można kupić w prestiżowych butikach w Tokio, Szanghaju czy Paryżu.




8. Najciekawszy trend 2016
 
Zauważam dwa dominujące trendy tego roku. Jeden z nich to customizacja produktów. To bardzo pozytywne zjawisko, które pozwala ludziom wyróżnić się w tłumie. Drugi - wykorzystanie japońskich, wschodnich motywów oraz znaków kanji jako wątek przewodni kolekcji lub po prostu ozdoba produktu. Jestem wielką fanką estetyki wschodniej, dlatego wszelkiego rodzaju kurtki wzorowane na sukajan & souvenir jackets to dla mnie strzał w “dziesiątkę”! Najciekawsze przykłady: 
  • Alpha Industries (dwie klasyczne bombery MA-1 z pięknymi japońskimi symbolami na plecach i piersiach); 
  • 10.Deep (bombery i koszulki z naszywkami);
  • Maharishi (jedwabne, wyszywane kimona i kurtki);
  • adidas Originals w kolekcji Asian Arena z Ritą Orą (sportowe klasyki z ciekawymi rozwiązaniami inspirowanymi kimonami);
  • HIDDENLAB (seria souvenir jacket);
  • Pharrell Williams w kolekcji „Hu” dla adidas, wykorzystujący znaki kanji. 
I nadal można by było wymieniać…




9. Najgorszy trend 2016
 
Podniszczone, podarte koszulki, bluzy, spodnie i ogólnie tak zwany homeless style - zupełnie to do mnie nie trafia. Nie przekonuje mnie również noszenie koszulek nawiązujących do danej subkultury, osoby lub zespołu, nie mając z nimi żadnych powiązań. W moim odczuciu nie jest to kreowanie własnego wizerunku i stylu, a koniunkturalne dostosowywanie się do aktualnych trendów.





2. Bartek Romaniec - właściciel Bartxedge Agency

                                                                     

1. Najlepsza regularna kolekcja (global)


NOAH CLOTHING każda kolekcja tego nowojorskiego brandu jest kompletna świeżoscią :). Marka wciąż tkwi w undergoundzie, co tylko dodaje jej smaku. Prowadzona przez bardzo interesujących ludzi, z korzeniami w street style oraz NYHC za każdym razem wypuszcza niesamowity sztos. Styl, materiały, historia każdej kolekcji wyróżnia
ten brand na tle innych. Polecam!   
 
                                                       

2. Najlepsza regularna kolekcja (Polska)


INTRUZ WE INTERRUPT THIS PROGRAMME 1/2  Polska wciąż nie ma firm które wnoszą cokolwiek - na usta od lat ciśnie się to samo - Turbokolor,Phenotype, Intruz, Backyard Cartel - dziękuję, dobranoc. Ostatnie zmiany w Intruz i nowa odsłona brandu stawia go jako numer jeden.Ciekawe rozwiązania graficzne, jak i same kroje ubrań dały moc i ostre jeb… na polskim rynku. Przy odrobinie odwagi marka mogłaby już zaistnieć na rynku europejskim w stolicach takich jak Berlin, Paryż czy Londyn. Mega piona dla Tomka i załogi za otwarty umysł i łamanie stereotypów. 


3. Najlepsze kolekcja kolaboracyjna


OBEY X BAD BRAINS. Jako fan marki Obey, jak i (od 20 lat) muzyki Bad Brains nie mogłem wybrać inaczej :). Czekałem na tę kolekcj z niecierpliwością i powinąłem z niej dosłownie każdy element. Obey, jak i Bad Brains pasują do siebie w 100 %.Historia brandu oraz bandu zakorzeniona w muzyce Punk rock i LES dała niesamowity efekt. PMA ludzie! 


4. Najlepsze wydanie sneakersów

To ciężki temat, jako że wszystkie marki zwariowały i ładują nowe wydania co 5 dni na rynek :). Jeśli mam wybrać jedne, to stawiam na re-edycje moich all time fav, czyli AIR JORDAN 1 „BANNED”. 


5. Brand roku

Świat - FuckingAwesome/Hockey- za tym split brandem stoją 2 autorytety i legendy deski - AVE & DILL. Dodatkowo, za tym idzie super prowadzenie firmy - od produkcji po PR, co widoczne jest dla nas w fazie końcowej czyli desek czy ciuchów na wieszakach :). Jako pierwsi wrzucili deski z hologramem 3d ( jak kiedyś pocztówki ) do tego sarkazm polityczno-społeczny w ich projektach czyni ich numerem jeden :).

Polska - Intruz - Jak wyżej, za odpalenie i kompletnie świeże spojrzenie na rynek.

6. Osoba roku 

Trump ?! :) 
7. Zaskoczenie roku (pozytywne) 

Sprzedaż marki Supreme dla wszechmocnej, ultrabogatej spółki IT. Teraz będzie ich stać na kolaboracje z Trumpem czy Kermitem Part 2 :).
8. Najciekawszy trend 2016

Powrót do lat 90tych skateboardingu :). Jasny jeans, trampki oraz kreatywna jazda na desce. 


9. Najgorszy trend 2016

Pinroll czy tez jogger pants ORAZ każda kolekcja Mr K West - kompletny żart.



3. Michał Michalski - CEO newonce.net 



1. Najlepsza regularna kolekcja (global)

Zimowa propozycja od Golf Wang. Za szlafrok.

2. Najlepsza regularna kolekcja (Polska)

Najlepsza regularna kolekcja (Polska) - nie potrafię wyróżnić jednej; moją uwagę zwróciło kilka propozycji, wszystkie mocno wystają ponad średnią krajową. Wymieniłbym tutaj przede wszystkim Chapter Five od Hermetic Square, PROSTO SS16 i New Begginings od MISBHV.

3. Najlepsze kolekcja kolaboracyjna

Myślę, że ten rok wygrało combo Supreme x The North Face, natomiast nie wyszczególniłbym tutaj żadnego z ich dropów/traktuję je zbiorczo. Wyraziste kolory, zapożyczone spoza świata streetwearu technologie, konsekwentne i bezpretensjonalne lookbooki, wszystko mi się tutaj zgadza. 

4. Najlepsze wydanie sneakersów
Adidas Futurecraft 3D. Szeroko hajpowanych modeli było w 2016 całe mnóstwo, część z mojej bajki (jak kilka wydań NMD, parę kolorystyk Racerów czy najntisowe klasyki - AM97 czy Uptempo), część zupełnie nie (Yeezy Boost), natomiast myślę że z perspektywy rozwoju sneakergry najciekawsze są innowacje technologiczne. Druk 3D to przyszłość i Futurecrafty są tego świetnym przykładem.

5. Brand roku
KITH - Jestem wielkim fanem Ronniego Fiega i podziwiam w zasadzie każdy jego biznesowy ruch. Czuć w tym wielki luz i radość tworzenia. Warto wspomnieć, że tylko w 2016 KITH zaliczył fajny multidyscyplinarny collab z Colette, PUMĄ i Beats By dre, głośną współpracę z BAPE, zrobił swój pokaz na fashion weeku, wypuścił kolekcję z marką płatków śniadaniowych, otworzył pop-up store z Nike na Manhattanie, i - last but not least - wypuścił kilka naprawdę mistrzowskich kolekcji ciuchowych (Atlanta!) i butów (m.in. UltraBOOST Mid Aspen czy AF1 Linen). 


6. Osoba roku 
Demna Gvasalia - podziwiam, nie rozumiem, pragnę rozgryźć. Vetements nazwałbym marką roku, gdyby nie to, że bliżej mi do KITH.

7. Zaskoczenie roku (pozytywne) 
Czujne ruchy ze strony polskich marek o rodowodzie hip-hopowym. Dziedzictwo aka heritage połączone z designem na czasie dają świetne efekty i sprawiają, że PROSTO, KOKA i PLNY przebijają się do świadomości ludzi, którzy niekoniecznie muszą słuchać Sokoła, Pezeta czy Tedego.

8. Najciekawszy trend 2016

Koncertowy merch traktowany jako równoprawne kolekcje. Zacieranie sztucznych granic jest zawsze spoko, o ile oczywiście mamy do czynienia z produktem na poziomie.

9. Najgorszy trend 2016

Coraz łatwiejsze hajpowanie marek, które nie mają ani fajnego story, ani fajnego designu. Wymieniłbym kilka zagranicznych i kilka polskich, ale na priv.

4. Mateusz Pytkowski - brand manager Street Supply 



1. Najlepsze regularna kolekcja (global)

Ciężko znaleźć mi w głowie obraz , który nakierowałby mnie na coś ekstra. W ciągu całego roku znajdzie się kilka marek, których projekty wpadły mi w oko, albo od dawna jestem psychofanem i niezależnie co mówią inni dla mnie jest No. 1. Tak jest z Carhartt WIP, która stanowi większość ubrań w mojej szafie. Cenię przede wszystkim za jakość i za konsekwencję. Rynek wymusza niektóre posunięcia i produkcję asortymentu nie do końca zgodnego z korzeniami marki albo z tym do czego jesteśmy przyzwyczajeni, ale Carhartt w całości kolekcji na pewno się broni. A same kolekcje? Każdy znajdzie coś dla siebie: od klasycznych produktów, po nowe kroje jak i zabawy z mieszaniem materiałów. I od zawsze na zawsze mega plus za wykorzystanie patternów.



2. Najlepsza regularna kolekcja (Polska)

Intruz na 100%. Mocna wiosna i równie dobra kolekcja na jesień/zimę. Konsekwentna forma wypuszczania kolekcji, bardzo przyjemna zmiana loga. Osom i Oświęcimska ekipa robią to dobrze na mega równym poziomie. Liczę na jeszcze więcej w 2017.



3. Najlepsze kolekcja kolaboracyjna

Z pewnością Patta x Carhartt WIP. Jestem fanem klasycznego streetwear'u i ta kolekcja idealnie trafiła w mój gust. Prosta, w stonowanych kolorach, ze świetnym połączeniem logówek obu producentów. Kocham takie detale! Jako fan Carhartta jestem więcej niż usatysfakcjonowany! Idealnie połączenie stylu Patty z DNA Carhartt.



4. Najlepsze wydanie sneakersów

Ciężko wytypować jedną. Każda marka pokazała w tym roku coś bardzo ciekawego. Kolaboracje Diadory to absolutne mistrzostwo ('Copito' z 24Kilates i XLarge ), le coq sportif z roku na rok ropieszcza i świetnie adaptuje najlepsze ruchy konkurencji (Sneakers76 - jak pięknie zostały wydane!), Ronnie Fieg w kolaboracjach z Asics dalej na poziomie. Jednak najlepszy projekt twórczego nowojorczyka to New Balance 997.5 'Cyclades'. Moje mocne top3 tegorocznych wydań. Jednak dwie pierwsze pozycje zajmują modele adidas - Ultraboost x Solebox oraz NMD x Nicekicks. Pierwszy model bez dwóch zdań - najlepszy przykład przyszłego klasyka. Druga parka natomiast z racji słabości do specyficznych projektów. Ekipa z San Francisco stworzyła jedną z lepszych wersji NMD.



5. Brand roku

Nie będę w żaden sposób odkrywczy, z całą pewnością na miano najlepszego brandu zasłużył sobie adidas. Poziom zajawki na NMD i Yeezy przebił wszystko w tym roku. Oba modele mają pewnie tyle samo zwolenników co i przeciwników, ale 2016 to rok ///. Dużo szumu w social mediach, przemyślane działania związane z wdrażaniem nowych produktów jak i podtrzymywaniem hajpu na te najlepsze modele. Konkurencyjne marki muszę się mocna postarać by po przebić.

6. Osoba roku

Nie mam idoli w stritlerowym swiecie:(

7. Zaskoczenie roku (pozytywne)

Branżowo zaskoczony jestem dużą ilością różnego rodzaju współpracy pomiędzy polskimi dystrybucjami, a trendsetterami, blogerami w Polsce. W końcu ta część rynku stała się ważnym ogniwem i zauważono potrzebę promocji i reklamy przez odpowiednich ludzi. W jakiś sposób ‘dogoniliśmy’ zachód w tym aspekcie. Jakość jest na różnym poziomie, ale mam nadzieję że w 2017 roku będziemy mogli zobaczyć jeszcze więcej efektów współpracy między markami, a różnymi przedstawicielami naszej kultury.

8. Najciekawszy trend 2016

Sneakers custom! Ok, buty zajawkowicze malowali i w 2008 roku, ale dla mnie to 2016 jest przełomowym rokiem dla tej zajawki. Pojawiło się dużo więcej projektów, dużo więcej na bardzo wysokim poziomie, a przede wszystkim z bardzo profesjonalną oprawą całości. Dodać trzeba, że w Polsce pojawiło się kilka ciekawych prac (Zulu/ Kuba Feldzensztajn, Oesu, Chef Sneakerhead). Liczę na więcej w 2017, tym bardziej że autorzy takich projektów są niczym nieograniczeni w przeciwieństwie do producentów butów.



9. Najgorszy trend 2016

Гоша Рубинский - fajna jest adaptacja logówek kultowych, rozpoznawalnych brandów, ale całe 'opakowanie' dla mnie jest niesmaczne.
Reselling - który osiągnał już kolejny szczyt bezsensu i prymitywnego ludzkiego konsunmpcjonizmu.
Joggery - :)

5. Piotr Kędzierski - dziennikarz, bloger rejentkedzierski.pl \



1. Najlepsze regularna kolekcja (global)

Y-3 ss16



2. Najlepsza regularna kolekcja (Polska)

hmmmmm…..

3. Najlepsze kolekcja kolaboracyjna

Troszkę tego było. Stawiam ex equo na Adidas z Palace i Stone Island z NikeLab.



4. Najlepsze wydanie sneakersów

Adidas x BAPE NMD, Nike x Acronym Air Presto



5. Brand roku

Гоша Рубчинский



6. Osoba roku

Zulu Kuki



7. Zaskoczenie roku (pozytywne)

Czapki wpierdolki

8. Najciekawszy trend 2016

Rusycyzmy!

9. Najgorszy trend 2016

Rusycyzmy!;)
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij